Hon-jävlar

Jag har just fått min kväll förstörd då jag tänkte bädda ner mig i soffan och kolla på inspelningar och så gick jag för att vattna mina blommor, och då blev kvällen förstörd. Kände att det var kladdigt under blomman och har sett det tidigare ett par gånger och torkat upp men idag så såg jag att det måste kommit från blommorna, och det gjorde det!!!

Jag tittar närmre och ser att det är svart längst ner på alla grenar och då menar jag svart! Det kryllar av svarta små skit djur! M kollade nätet och det verkar som om det är bladlöss!!

Fick dem ute i blomlådorna men tänkte att det är bara nån månad kvar, sen blir det kallare, så jag besprutade så gott jag kunde men de verkar ha tusen liv!

Tänkte att det inte var nån ide att bespruta dem inne så de åkte i komposten, snyft. De jävlarna flyger tydligen in när det står öppet och lägger ägg. Hon-jävlar! Så, inga fönster öppna då de måste kommit från lådorna ute!

När det börjar bli ont om mat eller för trångt på en växt, föds bladlöss med vingar för att kunna flyga till en ny växt längre bort. De kan färdas långa sträckor med luftströmmarna.

Bladlösshonorna kan föda ungar utan att bli befruktade. Ungarna blir i så fall exakta kopior och därför borde det finnas många gånger fler honor än hanar. Per dag kan en hona föda omkring 50 ungar. De obefruktade honornas ungar är redan havande med avkomma och så vidare. Hanlössens befruktning behövs mest då vintern nalkas, eftersom honorna då kan lägga ägg som övervintrar.

En grupp bladlössMina ser dock inte ut så här.
(Wikipedia)

Ännu en dag då man är possitiv va?! Haha!!!

Men nu ligger jag i soffan iaf men borde ligga i sängen.

Sov så gött ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0